На початку 2013 року компанія "ІМВО" провела конкурс студентських робіт серед студентів-випускників НУ ЛП за напрямом "Логістика". Пропонуємо Вашій увазі анотацію до роботи студентки 5 курсу Національного університету "Львівська політехніка" - Канюки Мар'яни, яка зайняла на конкурсі 2 місце.
На сьогоднішній день в усіх розвинутих країнах майже весь обіг зовнішньої торгівлі, а також більша частина внутрішнього товарообігу здійснюється через регіональні логістичні центри. Вони мають важливе значення для підтримки економічного потенціалу країни. Адже через них надходять значні валютні кошти, а податки, що стягуються з таких центрів, зазвичай є вагомим вкладом до бюджету держави.
В Україні робота таких центрів лише набирає обертів. Найбільше у своїй діяльності розподільчі центри використовують роздрібні торгівельні мережі. Кожна торгівельна мережа самостійно вирішує як саме організувати роботу ланцюга постачання, а саме: використовувати прямі поставки до кожного магазину торгівельної мережі, віддавати постачання товарів на аутсорсинг логістичним операторам чи використовувати розподільчі центри (РЦ).
Організація прямих поставок – достатньо складний процес, адже з розвитком мережі кількість постачальників і об'єми постачань зростають, і управління процесом прийому товару в магазині стає достатньо складним заходом, який вимагає високої внутрішньої організації і все більш залежить від постачальників в питаннях своєчасності та якості. Альтернативна модель організації поставок – аутсорсинг логістичних функцій. Сучасні провайдери надають повний спектр логістичних послуг. Проте кількість професійних операторів обмежена, їх сервіс, хоч і високопрофесійний, але досить дорогий. Тому використовуючи послуги логістичних операторів торгівельні мережі не завжди задоволені співвідношенням «ціна-якість». Більшість торгівельних мереж приходять до вибору саме РЦ, як ефективного забезпечення торгової мережі товаром. Правильно організований РЦ (або мережа РЦ) дозволяє оптимізувати витрати на логістику в логістичному ланцюзі від постачальника до споживача. РЦ може доставляти товари у магазини готовими до реалізації, відсортованими та упакованими, не завжди в великих обсягах, але за необхідності. Товари не просто складуються, а й обробляються, розподіляються по торговельних точках. Це дозволяє не робити великих складських приміщень у супермаркетах, збільшуючи при цьому площу торговельного залу. Кожна компанія, що торгує у роздріб, може готувати запаси в обсягах, необхідних для щоденних і щотижневих продажів у своїх магазинах, формувати асортимент та підтримувати його стабільність. Наявність РЦ дозволяє суттєво зменшити закупівельні ціни, швидко оновлювати асортимент залежно від споживчого попиту, прискорити товарооборот та здобути перевагу в протистоянні з конкурентами. РЦ виступає єдиним інформаційним центром, який отримує і генерує всю інформацію про асортимент і кількість товару , формує замовлення постачальникам, приймає доставлений товар, розподіляє продукцію між магазинами.
Про доцільність побудови РЦ можна говорити здійснивши аналіз:
- товарообігу компанії, а саме визначення його стабільності;
- широти асортименту та частоти поставок товару, тим самим визначивши кількість постачальників ТМ;
- роботи логістичних операторів, та оцінивши ступень задоволення співвідношення «ціна-якість» ;
- розвитку компанії на найближчу і відокремлену перспективу;
- конкурентів в регіоні; регіону де планується розмістити РЦ.
Дуже важливим є місце побудови розподільчого центру. Основними факторами, що впливають на вибір регіону для створення розподільчого центру є:
- транспортна доступність місцевості;
- близькість ринків і клієнтів;
- місцеве законодавство;
- витрати з облагороджування території.;
- вартість землі (оренди).
Коли товарообіг торгівельної мережі стає досить великим та стабільним, більшість компаній замислюються про створення власного розподільчого центру. Адже, споживач повинен отримати необхідні за якістю та кількістю товари, в потрібний час, в потрібному місці, від надійного постачальника з хорошим рівнем обслуговування і при мінімальному рівні загальних витрат. Недотримання хоча б однієї з цих вимог може призвести до втрати клієнта, а можливо і деякої частки ринку. Отже, торгівельні мережі використовуючи у своїй діяльності розподільчі центри зможуть значно збільшити свій товарооборот, знизити витрати постачання, забезпечити безперебійності поставок, працювати на пряму з виробниками, поліпшити використання територій магазинів — зон торговельного обслуговування та здобути першість серед торгівельних мереж.